Search

על ג׳ירוטוניק וג׳ירוקינסיס


הראיתי לחברה את הבלוג.

״אין כאן אף מילה על ג׳ירוטוניק וג׳ירוקינסיס״.

נכון. הפוסט הראשון היה הסבר ארוך ומפורט על השיטה וכשהתחלתי מחדש מחקתי אותו.

״א.נשים ירצו לדעת מה זה״.

נכון. א.נשים תמיד רוצים לדעת מה זה. רק שאני כבר רוצה להגיד - פשוט תבואו ותראו. זה דומה להכל ושונה מהכל וזה חדש ומיוחד אבל גם ממש מוכר ותראו שהגוף שלכם שוחה בתוך התנועה אבל גם לומד ולפעמים מתקשה להבין ובסוף זה פשוט נעים.

״אז אם זה נעים - זה לא מאמץ?״

יש גם מאמץ שהוא נעים. אפשר לעבור שעה שלמה של תרגול אינטנסיבי ובסוף להרגיש כאילו שהגוף עבר עיסוי של 4 ידיים.

״אז מה זה ג׳ירוטוניק וג׳ירוקינסיס?״


המילה ג׳ירו היא מילה לטינית - מעגל, או מעגלי.

טוניק מהמילה - טונוס, טונוס שריר. מתח השריר בזמן מנוחה או התנגדות השריר לתנועה.

קינסיס - מהמילה קינטי, תנועתי.

אם נצרף את שלושתם יחד- תנועת שריר מעגלית? אולי.

אני אוהבת לחשוב על זה ככה.

הג׳ירוטוניק הוא השם הרשמי של השיטה (אבל ממש הרבה יותר פשוט להגיד - ג׳יירו בקיצור, לא?) והיא מחולקת לשני ענפים -

תרגול עם מכשירים ייחודיים לשיטה שגם נקרא ג׳ירוטוניק ותרגול על כסא ומזרן שנקרא ג׳ירוקינסיס.

ובכלל - הכל התחיל מהג׳ירוקינסיס...


בהתחלה הייתה ״יוגה לרקדנים״. ג׳וליו הורבאט, ההוגה והממציא של השיטה (שעדיין חי ופעיל וממשיך לפתח) היה רקדן מקצועי בשנות ה70 של המאה הקודמת. הוא נפצע וחיפש איך לשקם את עצמו שלא בעזרת ניתוח. במהלך חיפושיו נתקל בתרגול יוגי שנקרא קונדליני.

הקונדליני היא האנרגיה העצורה באגן. ע״י תנועתיות של האגן ושל עמוד השדרה היא משתחררת ועולה במעלה ציר הצ׳אקרות המרכזי עד אל הצ׳אקרה העליונה, אז מגיע האדם אל ההארה.

מאוד בקצרה (על הקונדליני והצ'אקרות ואיך כל זה מתחבר אל החיים הגשמיים שלנו כאן על הכדור ארחיב בפוסט אחר).

ג׳וליו חיבר את העקרון הזה לעקרונות נוספים מהיוגה, ותורות לחימה כמו טאי-צ׳י וצ׳י-קונג, אל תנועה״מערבית״, כמו בלט קלאסי וטכניקות מחול מודרני, ובנה תרגול גופני. הוא ה״יוגה לרקדנים״.

וזה בדיוק מה שזה נשמע.

בהתחלה היתה תנועתיות על הרצפה וליד בר רקדנים. ממש כמו במחול מודרני ובלט קלאסי, רק עם ההבנות והעקרונות שאסף מהיוגה. עם הזמן הגיעו ללמוד ממנו גם א.נשים שאינם רקדנים ורצו לתרגל איתו. עבורם ג׳וליו העלה את התרגול אל הכסא.

הישיבה על הכסא מאפשרת יותר תנועתיות במפרקי הירך ובעמוד השדרה עבור מי שהגוף שלהם לא מורגל לתנועה כזו בישיבה על הרצפה. בהמשך, ומתוך צורך שהוא ראה שקיים, נבנו המכשירים. בהתחלה אחד -הpully tower - ובהמשך עוד 4 מכשירים שונים, כל אחד מהם נותן התנגדות שונה ומאפשר תנועתיות שונה בגוף כשהכל מבוסס על אותם עקרונות ראשוניים.

אבל אז כבר הייתה השיטה רחוקה מהיוגה וגם מהריקוד. היא כבר הייתה תרגול גופני שעומד בפני עצמו וראוי לשם משלו. ג׳ירוטוניק.

(למה יש שני שמות? ארחיב על כך בפוסט אחר).


ומה זה עושה? למה לתרגל ג׳ירוטוניק וג׳ירוקינסיס?

אם היוגה עוסקת בתנוחות ובשהייה בהן, הג׳ירוטוניק עוסקת במעברים שבין התנועות.

אם הריקוד עוסק לרוב בנראות אז הג׳ירוטוניק עוסקת בתחושה הפנימית, באיך התנועה מרגישה ולא באיך היא נראית.

ושלא על דרך השלילה - הגי׳רוטוניק היא אימון גוף שיש בו תנועה זורמת (כמו בריקוד) ויש בו העמקה וחקירת גוף ותרגול של מודעות (כמו ביוגה). זה תרגול שמאפשר ללמוד את הגוף מחדש, לשנות הרגלי תנועה, לייצר כח שריר אבל גם להגדיל טווחי תנועה. התוצאה היא תחושה של חוזק ואורך בגוף.

הגי׳רוטוניק רואה את הגוף כיחידה אחת מורכבת ועמוקה שהכל בה משפיע על הכל ומחובר להכל ולכן כל תנועה מורכבת ממחשבה בו זמנית על הגוף כולו ותנועה בו זמנית של הגוף כולו, גם אם התנועה לרוב לא נראית בכל הגוף - הוא עובד.

בשביל מה? בשביל שכשנצא מהסטודיו אל העולם הגוף שלנו יוכל לעבוד בשבילנו. השרירים יוכלו להחזיק את השלד המאורגן מחדש שלנו והתנועה תהיה פשוטה וחלקה ללא מאמצים מיותרים, מערכת העצבים תהיה מוכנה להגיב מהר להפתעות שבדרך, מכל סוג שהוא, אבל גם נוכל להיות שלווים ורגועים במהלך היום, לא לצפות להפתעות בכל רגע, נוכל לסמוך על הגוף שברגע הנכון הוא יידע להגיב, יהיו בו הגמישות והכח לתגובה חכמה ומהירה לעולם המהיר והחכם שמסביבנו.

הגירוטוניק מבוססת על שיטות תנועה מהמזרח אבל יש בה הרבה מהמערב והיא שיטה שצמחה מתוך יידע מערבי ומכינה אותנו אל העולם המערבי אליו אנחנו יוצאים מדי יום.

אפשר להגיד את זה על הרבה שיטות אימון גוף? נכון.

אבל הכי טוב פשוט לנסות. לתרגל. לראות אם זה מתאים לגוף שלכם.ן. לחפש את המורה ואת הסטודיו שיתאימו לכם.ן.

הג׳ירוטוניק והג׳ירוקינסיס הן עולם ומלואו ויש בהן שיקום ועבודה איטית ומדודה אבל גם תנועה זורמת וגדולה בקצב מהיר לעיתים, אפילו מעלה דופק.

באים אלינו נשים וגברים שסובלים.ות מכאבים כרוניים או מפציעות, משתקמים אחרי ניתוחים אורטופדיים או לקראת ניתוח. וגם מי שרוצים.ות לזוז, לנשום, להתארך, ללמד את הגוף שלהם.ן משהו חדש, לשנות הרגלי תנועה.

פעם כשהיו שואלים אותי "למי זה מתאים" הייתי ישר עונה - לכולם!

אבל היום אני יודעת שאני צריכה לפרט.

ועדיין אני אני חושבת שהג'יורטוניק והג'ירוקינסיס מתאימות לכולם.ן!




31 views0 comments

Recent Posts

See All